Om du vill attrahera fler leads och kunder måste du ha en stark närvaro på nätet. Det inkluderar att öka webbplatstrafiken, vilket är viktigt för att öka varumärkesmedvetenheten och växa din e-postlista. Trafik är också nyckeln till att driva konverteringar, till exempel en försäljning eller registrering. Det finns ett antal sätt att få mer trafik till din webbplats, varav vissa involverar betalda medier. Du kan till exempel köpa utrymme på Googles sökresultatsida. Detta är ett effektivt sätt att driva omedelbar trafik till din webbplats. Det är dock viktigt att se till att ditt innehåll stämmer överens med din målgrupps sökintention.
Ett av de bästa sätten att generera trafik är genom att blogga. Ju mer du bloggar, desto bättre blir din webbplats sökmotoroptimering (SEO). Dina bloggar bör ge användbara och omfattande svar på frågor som dina målgrupper söker efter.
Ett annat bra sätt att driva trafik är att skapa delbart innehåll. Detta kan göras genom att inkludera sociala delningsknappar på ditt innehåll och genom att uppmuntra din publik att sprida ordet om ditt innehåll. Du kan också driva mer trafik till din webbplats genom att utnyttja influencer-marknadsföring. Detta genom att vara värd för och marknadsföra innehållserbjudanden som giveaways, rabatter eller blogginlägg.
Det är också viktigt att ha ett bra webbanalysverktyg. Det mest populära är Google Analytics, som ger en mängd information om din webbplats. Det är gratis att använda och kan ge dig en tydlig bild av hur dina besökare hittar och använder din webbplats.
Få trafik till din webbplats med SEO
De rätta marknadsföringsstrategierna på nätet är avgörande för att locka den typ av besökare du vill ha. Att få webbplatstrafik med SEO kan vara utmanande, särskilt för entreprenörer som försöker växa sin verksamhet samtidigt som de fortfarande driver den dag till dag.
Det mest effektiva sättet att få organisk söktrafik är genom att regelbundet publicera och marknadsföra innehåll som svarar på frågor som din publik vill ha besvarade. En företagsblogg är det bästa verktyget för att göra detta, och webbplatser som publicerar mer än 16 inlägg per månad har visat sig se 43% fler sökmotorindexerade sidor än de som inte gör det. Du kan också använda verktyg som Googles People Also Ask för att hitta faktiska frågor från din publik och sedan skapa innehåll som svarar på dem.
Det finns inget sådant som en ”one-size-fits-all”-metod för SEO, vilket är anledningen till att det är så viktigt att ha tydliga mål och en process för att utvärdera framgång. För detta ändamål är några viktiga mätvärden för att mäta effektiviteten i din SEO-strategi sidvisningar, tid på webbplatsen och konverteringar.
Som entreprenör är det också viktigt att hålla sig informerad om de senaste uppdateringarna och ändringarna i sökalgoritmerna. Sökmotorer blir alltmer fokuserade på att leverera den bästa upplevelsen för sina användare, vilket innebär att de tittar på mer än bara nyckelord. Det handlar om saker som mobilvänliga webbplatser, snabba laddningshastigheter och innehållets kvalitet. Det innebär också att se till att alla sidor är korrekt optimerade för sökning, inklusive alt-text för bilder och annan SEO på sidan.